Dec 28, 2009

Permintaan Hati (episod 1..bhg 2)

“Haa yang kau Za jangan pulak buat style vogue pulak kat sana..Bukan takat mamat Indon yang terpikat…nanti…”Raudhah terdiam…kemudian masing2 menuruti Raudhah yang tiba-tiba terpaku seketika…
“Apasal Raudhah??”Ayuni dan Zaza bertanya serentak..
“Eh tak de apalah..kat mana aku tadi heh?”Ayuni dan Zaza kehairanan.Apa pasal pula tiba-tiba sahabat mereka yang satu ni terdiam tadi..Mereka tengok keliling..Rasanya tiada apa yang menarik perhatian pun melainkan kesedapan menikmati nasi ayam superb dan merasai keenakan ABC yang sangat melegakan…Tak faham..tak faham..tercekik tulang ayam kot!!ngeh..ngeh..
Agak lama juga mereka berborak sehingga tak sedar waktu menunjukkan ke angka 3 petang..Lalu mereka pulang ke rumah yang disewa hampir dua tahun lalu..

Raudhah dan Ayuni bersiap-siap untuk ke Puduraya. Zaza pula mungkin lewat sikit ..Maklumlah nak berdating dengan buah hati dulu katanya..Pesan jangan nakal-nakal sudahlah..Zaza mengenyit mata tanda OK!!Lalu Zaza menghantar Ayuni dan Raudhah ke destinasi yang sepatutnya..Dan mereka berpisah disana..

Setelah meneliti bas yang sepatutnya dinaiki lalu Raudhah menghayun beg ke tempat menyimpan bagasi dan mengambil tempat..Dia melihat kiri dan kanan dengan langkah penuh yakin dia duduk disitu..Fuh!!Lega setelah mengharungi cuaca terik panas dan bersesak-sesak dengan ribuan penumpang bas yang lainnya...Tiba-tiba…

“Cik adik..cik adik ni ambil tempat saya ya?”HAAA!!!Siapa punya suara itu..mahu saja ku bagi penampar tatkala itu juga..Baru saja nak menghirup udara nyaman lagi dingin..Raudhah menjeling…
“Tapi ni tempat saya!!”Raudhah menunjukkan tempat duduk di tiket basnya dengan perasaan tak puas hati…Sambil menghela nafas lelaki itu membalas..
“Tiket adik ni pukul berapa?”Lelaki itu masih lagi cuba bersopan..
“Pukul 6lah..Hisy!!”Lelaki itu menggeleng lagi..Lalu tersenyum..Sangat manis tapi….Raudhah masih tak berpuas hati..Mahu saja dihempuknya lelaki itu..Pengacau!!!
“Cik adik manis..bas ni pukul 5.30 punya..bas cik adik kat belakang nun!!!”Haaaa!!!!biar betul!!!Maaaaaalu!!!!Merah padam muka Raudhah bila dikatakan tersalah bas…Mana nak letak muka ni?Takkan nak menyorok bawah kerusi kot atau sembunyi dalam tempat bagasi..Arrghh!!Bas pulak dah nak jalan…Malu..malu!!!
“Tak pelah macam ni..Saya tahu awak dah tersalah bas..Apakata kita tukar tiket saja.Saya naik bas kat belakang tu..Lagipun destinasi kita pun sama je kan..”Lelaki itu berseloroh..Raudhah tanpa berkata-kata terus menarik ticket yang berada pada lelaki itu..
“Tiket cik adik??”Raudhah tersenyum dengan wajah yang merah padam..Tak sanggup menatap mata lelaki itu lalu menghulurkan tiketnya.
“Tarima kasih..”Jawab lelaki itu..Lidah Raudhah memang dah terkelu seribu bahasa..Malu…Tak tau nak kata…Bila bas mula bergerak Raudhah mengangkat muka lalu memandang lelaki tadi yang berlalu pergi..Lelaki itu sempat memandangnya sekilas lalu tersenyum..Raudhah menundukkan pandangannya..Malu sangat!!Jangan bagitahu Zaza dengan Ayuni…nanti mereka gelak besar…Jangan..jangan..keep the secret!!Diam zip tutup mulut…Akhirnya Raudhah tertawa seorang diri mengenangkan kisah tadi….



0 saja yang sudi komen:

Post a Comment