Dec 28, 2009

Permintaan Hati (episod 2..bhg 1)

Episod 2

Lagu dendangan kumpulan Radja ‘Lepas Masa Laluku’ memecahkan keheningan subuh hari…Raudhah perlahan-lahan membuka mata yang sangat mengantuk..Keletihan perjalanan semalam masih lagi berbaki..Lalu ditarik selimut tebal untuk menyelubungi diri..pantas ditarik Raihana…
“Kakakkkk bangun!!!Jangan tidur lagi”Pekik Raihana kegirangan...Raudhah membuka mata yang malas..Kacau betullah budak ni..orang nak tidur lagiiii….Sibuk!!!fikirnya dalam hati..Raihana menggoncangkan tubuh kurus Raudhah..
“Kakak bangun..Bangunlah kak!!”
“Alah kau ni Rai..Sibuk je kacau aku tidur”Raihana tidak mengalah..Dah berbulan lamanya tak jumpa kakak kembarnya itu..Rindu…
“Kakak bangunlah..Mama dah siap buat breakfast dah kak..Kakak tu membuta je tau”Bila adik kembarnya Raihana masih tidak berganjak Raudhah pun mengalah..Lalu ditarik tuala di tempat sidaian dan bersiap..

Raudhah melangkah ke ruang makan..Wah!!semua dah tersedia.. Mama, abah, Raihana, Rayyan, dan si comel Rory pun turut sama menikmati..
“Amboi-amboi anak mama..Tidur tak ingat dunia ni..Letih sangat ye sampai rumah pun dah lewat malam?”Raudhah tersengih..
“Yela mama…lama tu dok dalam bas..berkematu punggung Raudhah ni haaa”
Haaahaha…masing-masing gelak sakan…
“Rory dah pandai apa mama?”sambung Raudhah lagi..
“Dah jalan jatuh dah adik kamu tu..Tula lama sangat tak balik..Adik dah pandai apa pun tak tahu”Sambung mama lagi…Raudhah tersengih melihat adik tirinya itu..

Rayyan baru nak masuk sekolah tadika dan Rory baru nak masuk satu tahun..Bila melihat adiknya yang dua itu Raudhah sangat bangga dengan mamanya..Walaupun bermadu namun mama masih mampu tersenyum…Lagipun bukan salah abah kata mama..Abah memang nak sangat anak lelaki..Selepas melahirkan Raudhah dan Raihana (kembar seiras) rahim mama diserang komplikasi yang agak kronik menyebabkan terpaksa dibuang.. Dan abah sangat sedih..Beberapa tahun kemudian mama telah mengizinkan abah untuk menambahkan zuriat dengan mendirikan masjid lagi..Mula-mula abah memang menolak. Dia redha katanya tapi mama tetap dengan keputusannya untuk membahagiakan abah..

Dan..abah telah mengahwini seorang gadis dari Switzerland lalu memperoleh sepasang cahayamata iaitu Rayyan dan Rory..Malangnya Sarah Adam iaitu mummynya itu pergi meninggalkan abah dan anak-anaknya untuk pulang ke negara asalnya..Entahlah menurut abah, mummynya itu rindu akan kampung halaman tapi siapa tahu hal yang sebenarnya..Sesekali terdengar juga pertelingkahan abah dengan mummy di telefon tapi Raudhah mahupun Raihana memang malas nak ambil tahu..Hal orang-orang dewasa tak perlulah sibuk..Lagipun dengan adanya mama, dan adik-adik disisi sangat membahagiakan. Biarlah abah dengan rumahtangganya itu..Mama pula memang tak masuk campur..Mama lebih bahagia menguruskan rumahtangganya sendiri…


0 saja yang sudi komen:

Post a Comment