Dec 17, 2009

Pemandu wanita???

"Alahai...siapa yang bawak slow sangat ni??terhegeh-hegeh nak masuk lane..Cepatlah..orang dah lambat ni!!"..Tengok si pemandu "Hmmm patutlah..." Mulut mencebik..

Pernah tak dengar statement yang lebih kurang begini bunyinya..kenapa mereka mencebik bila nampak pemandu wanita?? Slow+terhegeh-hegeh+terkial-kial+dua-dua tangan pegang stereng+duduk sampai muka nak bersentuh cermin depan...Hahaha...bukan nak mengata tapi kadang-kadang memang kenyataan..Okay tak dinafikan ada wanita yang terer memandu ala-ala pemandu profesional..Yang tu memang salute..Lelaki pun ade yang super terhegeh-hegeh dan kelam kelibut..Yang tu pun tak dapat dinafikan..

Sebenarnya apa yang saya cuba nak sampaikan adalah begini..Walaupun seterer mana atau sehegeh-hegeh manapun cara wanita memandu..MEREKA ADALAH PEMANDU WANITA!!..Dan..mereka sangat indipendent..Tak perlu minta pertolongan sesiapa pun untuk pergi ke mana-mana..

Bagi saya wanita sangatlah penting untuk pandai memandu..Kenapa?

1# Boleh hantar anak-anak ke nursery bila suami bekerja luar daerah.
2# Boleh ke tempat kerja tanpa perlu menyusahkan sesiapa.
3# Boleh ke tempat yang disukai untuk bershopping.
4# Sangat penting bila suami tidak sihat.(Hantar ke klinik/hospital)

Kenapa wanita tidak memandu?

1# Tiada lesen kereta..(Nak memandu terpaksalah ambil lesen kereta)
2# Tiada kereta..(Okay lesen kereta ada tapi tiada kenderaan..exceptable..kumpul duit banyak2 dan beli kereta)
3# Takut nak memandu..(Ada lesen kereta tapi takut nak memandu sangat RUGI!!!Bayar mahal beb)
4# Lesen kereta mati..(Alahai..RUGI BESAR..Lain kali duit belajar kereta buat bayar benda lain ye)
5# Nak suami/keluarga yang hantar..(Alah manjanya..Takkan larat dorang nak jadi driver awak setiap masa)
6# Suami/keluarga yang volenteer jadi driver..(Yang ni exceptable..Dah dorang yang nak tolong hantar siapa yang tak nak..risau katanya..hehe..sayaaaaang)

Pendek kata..untuk kesenangan semua pihak ambillah lesen kereta dan beli kereta bagi yang mampu.Tak perlu asyik minta pertolongan orang untuk hantar ke mana saja..Kata wanita Superwoman..Seharusnya indipendent dan berdiri di atas kaki sendiri..Kalau tak patah kaki laa jawabnya..Sekian..

P/s: Lesen motor???Hehe..Salute siapa yang pandai menunggang motosikal.Saya??Dulu-dulu memang ada tapi....AKSI STUNTWOMAN masih segar di ingatan..Sangat skill bila motor pakcik melambung di awangan secara vertical dan memecut tanpa penunggang lalu bergolek masuk dalam longkang..Si penunggang dan pembonceng??Berdiri tegak untuk menyanyikan lagu Negaraku eh tak..terkedu melihat motor pakcik yang sangat kasihan terhumban disaluti lumpur hitam pekat..Pelik bila hanya motor yang cedera parah tetapi penunggang dan pembonceng sangat sihat hendaknya..

0 saja yang sudi komen:

Post a Comment