Jan 13, 2010

My Precious Adiks 1

Hari ini saya terpanggil untuk bercerita tentang dua orang adik kesayangan saya. Mereka berdua mempunyai ciri-ciri yang terlalu jauh berbeza namun begitu saya masih sangat berbangga dengan mereka. Jom kita cekidaud tentang mereka berdua yeah!!

Adik Perempuan Saya

Inilah satu-satunya adik perempuan yang saya ada. hehe..Walaupun perbezaan umur kami hanya 1 tahun 3 bulan (masa kecik-kecik macam kembar) namun hakikatnya dia masih tetap adik perempuan bongsu saya yang sangatlah manja dengan keluarga. Apa yang lebih membanggakan saya adik saya ini memang dilahirkan seorang yang cerdik dan cergas.

Mungkin faktor umur kami yang selang setahun sahaja ni membuatkan kami rapat dari kecil sampailah sekarang. Mana-mana pun saya dicampakkan tak kiralah untuk melanjutkan pelajaran atau bekerja kami memang ditakdirkan untuk bersama. Cuba bayangkan dari tadika sampai sekolah menengah memang kami satu sekolah. Dan bila saya dicampakkan ke UiTM Arau Perlis yang nun jauh di utara tu adik saya juga ditempatkan di Matrikulasi Arau yang letaknya bersebelahan dengan UiTM saya tu. Haha..Macam tak boleh berpisah. Eh silap..Adik saya yang tercampak dulu. ngeh ngeh..Then bila dah besar dan mula bekerja kami juga tinggal di kawasan perumahan yang sama. Pendek kata memang tak boleh berpisah..

Dari kecil adik saya seorang yang bijak. Selalu je dapat tempat teratas di sekolah. Exam yang besar-besar pun dapat banyak A's. No wonderlah masa kat UM dia dapat biasiswa Petronas. Selalu masuk macam-macam aktiviti. Selalu dapat jalan-jalan dalam dan luar Malaysia. Sebab tu saya kata dia seorang yang cergas. Dia tak suka duduk diam je kat rumah. Tak pernah ada istilah tanam anggur dalam sejarah hidup dia. Dapat kerja pun senang.

Hobi dia suka melukis. Saya akui lukisan dia sangat hidup.. Eh ni pujian ikhlas tak ade sebarang agenda okay. Tak macam saya lukis mesti gambar tu nampak kaku dan tak ada motif. Sangat sedih :(. Dan dia sangat kreatif sebab tu dia rajin bagi kad harijadi (handmade) setiap tahun masa sekolah-sekolah dulu. Kesian dia saya tak pernah buat kad harijadi pun untuk dia sebab saya tak kreatif.

Dia selalu je tolong saya walaupun kadang-kadang permintaan saya ni tak masuk akal. Hehe.. Tapi masa kanak-kanak dulu kami kuat bergaduh. Tapi kami sangat rapat. Kadang-kadang salah satu cari pasal dengan balas-balas cuit then berakhir dengan aksi terajang-terajang..Buas oo.. Pastu nangis. Dulu dia sangat penakut. Suatu hari kisah ni terjadi kat kampung, dimana sana ada satu bilik solat yang khas. Masa adik saya baru je nak angkat takbir (dia seorang diri)
dan saya dari luar memanggil namanya dengan suara yang garau (konon-konon suara hantu) apalagi terus pecut dia lari sambil menjerit-jerit ketakutan. Sangat jahat masa tu.

Oh adik saya masa sekolah selalu jadi olahragawati sebab dia sangat pantas berlari. Pernah je wakil sekolah untuk acara olahraga. Masa rentas desa yang jaraknya berkilometer adik saya ni boleh dapat nombor 2. Saya pula malas nak lari so kadang-kadang saya dan kawan-kawan lenggang kangkung je. Hahaha..

Disebabkan kami selalu bersama susah dan senang so memang tak habislah cerita pasal dia. Cuma ciri-ciri dia yang tak boleh dikikis sejak azali ialah dia seorang panas baran!! Tapi dengan saya amatlah jarang sekali. Sempat main balas-balas sms masa saya sedang sakit kontraksi semata-mata nak hadiahkan bakal anak saudara dia car seat dan bila dia tahu saya sedang bertarung nyawa terus dia melawat saya di hospital.

Acik bagi Naufal car seat tau!! Mahal tu.. Tenkiu-tenkiu



2 saja yang sudi komen:

amal12bh said...

thanks sis for your compliment and comment..:)..em x reti ckp basa basi..hehe..ade mi kari ade mi rebus, ade hari org tebus la ek..;p

ain.suliman said...

wargh!! wargh!! whatever laa u dear..

Post a Comment