Jan 14, 2010

Thank You Teacher!!

Assalamualaikum and good morning!!

Haha teringat pula masa zaman tadika dan sekolah rendah.. Okay kenangan kanak-kanak yang terindah dalam hidup saya. Main..belajar.. tak perlu fikir masalah dunia. Thank you teacher yang mengajar saya sehingga saya berupaya menjadi seseorang dalam hidup ini. Itu cerita dulu, sudah bertahun-tahun ditinggalkan.. dan sekarang giliran anak saya pula.

Sejak masuk ke taska banyak perubahan positif yang anak saya lakukan. Anak saya lebih berdikari dan jarang sangat menangis melainkan lapar (kurang sabar). Mungkin dia serasi disana. Perkembangannya juga sangat memuaskan. Kini dia telah skip satu step (merangkak) dan boleh duduk sendiri.

Dia juga sangat cerdik. Apa saja pelajaran baru yang diajar cepat dia menangkap. Melambai, tepuk tangan malah dia sudah tahu bila sampai dihujung katil mesti berhenti (oh yang ni saya ajar) supaya tak jatuh.

Setiap kali hantar ke taska wajib kena sayang dulu (cium). Bagitahu dia "Bye sayang..ibu nak pergi work ni..jadi anak baik tau. Dengar cakap teacher okay" Teacher kata dia sengih je selalu. Senang jaga dia. Dia juga lasak dan aktif.

Di taska teacher bagi makan ikut waktu. Anak saya suka makan. Kalau nampak bubur dia mesti tangan dia dah mengepak-ngepak. Teacher ajar setiap kali sebelum pulang kena baca doa dulu. Salam cium tangan teacher. Yang ni mesti diterapkan sebelum tinggalkan taska cakap "terima kasih teacher jaga saya"..kalau rasa panjang cakap "thank you teacher" pun dah cukup. Lepas tu lambai tangan. Alhamdulillah. Dia bijak..

Jadi bila seharian anak di taska kini tibalah masa ibubapa pula untuk curahkan sepenuh perhatian padanya bila dibawa pulang. Hargailah setiap detik yang ada untuk beri kasih sayang yang secukupnya. Main bersama belajar bersama. Duduk saja disebelahnya jika anak itu leka bermain sendirian. Yang penting dia tahu kita berada dekat dengannya. Sehingga waktu tidur jangan lupa untuk mengucupnya di dahi dan pipi. Bisik ditelinga "sayang ibu, jadi anak baik ye, good night sayang".
InsyaAllah ungkapan itu sebenarnya mempengaruhi minda dan kelakuan anak-anak pada keesokan harinya. Percayalah..

"Assalamualaikum" ucaplah setiap kali anak itu terjaga dari lenanya...


Wassalam..








0 saja yang sudi komen:

Post a Comment