Jan 21, 2010

Top 3 Error Code!!

Salam pagi kakak2 dan adik2..

Tiba-tiba je nak cerita pasal error code apa hal kan!! Haha kata sharing is caring maka nak sharing-sharinglah sedikit pengetahuan yang ada dalam diri..

Ni nak bagi award pada error code ke hapa sampai siap top 3 bagai kan.. haha betul lah tu.. Nak bagi award khas pada siapa2 penguna streamyx..

Jeng..jeng.. jeng.. Top 3 error code jatuh kepada :-

Error 678

Error 691

Error 769

Okay fine..apa bende alah ni ye agaknya.. Ni nak ceritalah ni.. Pernah tak sesiapa berhadapan dengan error-error sebegini di paparan skrin anda bila tak dapat connect streamyx.. Mesti tension tak ingat kan..

Sabar dulu.. Sebelum call 100 untuk meluahkan rasa tidak puas hati terhadap error code itu cuba kita selami sebentar maksud error itu sendiri..

Error 678.. yang ni paling famous antara yang famous.. First thing first U all kena tengok lampu dsl/adsl/link dekat modem tu.. tengok lampu tu menyala atau tidak.. Kalau blinking/berkelip-kelipan bak bintang yang cantik di malam hari (haa merapu) atau off terus maka line internet down.. Senang cerita tak de line lah.. Nak buat macam mana ni..

Haa sabar ye kakak..tahu tension..

1. Cuba angkat gagang telefon.. bunyi macam biasa/cracking/senyap sunyi. Cracking/senyap means line down. Yang ni boleh terus call 100 otherwise U nak try yang lain dulu. Moving on..

2. Makesure cable telefon dipasang dengan betul. Kadang-kadang tercabut dari soket dinding.

3. Tak boleh juga ok fine buat direct connection..tak faham ke.. haa kalau guna internet harus ada splitter (sambungan ke telefon dan internet).. Nah bypass splitter itu dan cabut wayar telefon. Senang cerita lagi satu hujung wayar telefon cucuk pada soket dinding dan satu hujung lagi masuk modem. Clear tak? Panjang bebenar nak explain ni.haha.. then tengok lampu tu dah ok ke belum. Dah ok maknanya ada kemungkinan splitter/other fon cable U ada masalah. Atau lagi U pasang terbalik pada splitter..

4. Masih tak berjaya juga.. Try off then on balik modem..

5. Buntu!! Fine last thing yang U harus lakukan adalah call 100 untuk meluahkan rasa tidak puas hati itu pada insan-insan yang kurang bernasib baik untuk mendengar keluhan masalah ini..

Jangan tunggu lama-lama okay sebab kalau tiada tindakan dari anda maka pihak di sana pun tak tahu masalah anda KECUALI memang ada problem dari pihak sana..


Sekian dululah.. Nanti kita cerita error lain pulak ye.


2 saja yang sudi komen:

fisa othman said...

setuju2...hehehe ader insan kurang bernasib baik telah mendengar leteran ku selepas aduan yang d wat d pandang enteng...uhukkss sian kat dia...

ain.suliman said...

Saya juga setuju kerana saya pernah berada di tempat insan yang kurang bernasib baik itu.. hahaha

Post a Comment